top of page

PÆDAGOGISK PRAKSIS

Vores pædagogiske praksis er forankret i vores forskellige og brede erfaringer i arbejdet med børn. Hvis man skal kalde vores pædagogik noget bestemt, vil vi kalde det ”bevidsthedspædagogik”. Dette dækker over vores mål om at vi ikke kører børnehaven på automatpilot, men vi evaluerer løbende vores praksis, herunder hvad vi oplever som succeser og hvad vi oplever der skal gentænkes. Mennesker er forskellige og vi tror derfor ikke at én type pædagogisk profil kan favne alle børn på en god måde. Vores præmis er, at der ikke er én pædagogisk sandhed, men at der er mange og at vores opgave er at finde de redskaber der virker for det enkelte barn.

Vores forskelligheder som voksne i børnehaven er en styrke. Forskellige voksne favner børn på forskellige måder og vi har derfor heller ikke mange faste regler i børnehaven, men beder børnene om at lave aftaler med de voksne hvis de har ønsker til en aktivitet som ”ikke er for alle”. Det kan være at de store børn vil alene på legepladsen en stund, så laver de en aftale med en voksen om hvad rammerne for stunden på legepladsen er. På den måde oplever børnene at blive set og hørt og vi som voksne giver dem ligeledes små ansvarsområder, som vi vurderer de kan magte. Når børnene øver sig i at tage ansvar i små, trygge situationer, vokser deres selvsikkerhed og de oplever at mestre og at være ligeværdige.

Som forskellige voksne har vi også forskellige grænser og vi gør os derfor umage med at være tydelige over for børnene, hvis der er noget der overskrider vores grænser, uden at børnene bliver gjort forkerte, men blot ved at fortælle ud fra os selv, hvad vi ”vil være med til og hvad vi ikke vil være med til”.

Vi anerkender ligeledes at børn er forskellige og at det ikke giver mening at sætte samme regler op for alle. Nogle børn mestrer at klatre op i dragetårnet på legepladsen og springe ud derfra på en sikker måde, imens det for andre børn ikke er passende endnu, da de skal øve sig. Vi taler derfor med børnene om de ting de kan og de områder hvor vi ser at de skal øve sig, hvis de også vil hoppe fra dragetårnet på en sikker måde. På den måde ser vi også hvert enkelt barn og det de evner lige her og nu.  

© 2025 by Søborg Børnehave 

bottom of page